Projecten

Opzetten Artificial Intelligence Center of Excellence; AI Cell

In 2016 heb ik in samenwerking met collega's van de afdeling Innovatie en Fraud & Economic Crime de AI Cell binnen de Rabobank opgezet en geleid.
Vanuit de AI cell heb ik onderstaande projecten geïnitieerd, begeleid en geïmplementeerd

 

Artificial Chat: van Marktverkenning naar Request for Proposal tot Implementatie

In 2016 heb ik een marktverkenning geïnitieerd en begeleid voor artificial chatbots waaraan verschillende contact centers van Rabobank hebben deelgenomen opdat er 1 oplossing voor de gehele organisatie geselecteerd kon worden. Vervolgens hebben we twee leveranciers geselecteerd en heb ik ervoor gezorgd dat beiden in productie werden geïmplementeerd.  Gedurende 2 maanden hebben de chatbots in productie gestaan zodat wij in staat waren een goed vergelijk te maken van de tooling, werkwijze en de toekomstige beheersinspanningen. Na afloop van het project is een van de chatbot leveranciers geselecteerd en is de chatbot verder in productie genomen.

 

Chatbot implementaties Shell:  Van onderhandeling tot Implementatie

Eind 2017 ben ik bij Shell als senior projectmanager/SCRUM Master chatbots gestart. De chatbots worden beschikbaar op het Shell intranet voor de totale medewerkerspopulatie (150K+). Voor de implementaties heb ik nauw samengewerkt met de afdelingen Ethics & Compliance en Real Estate Services. Tevens heb ik voorgesteld om interne ontwikkelaars on-the-job te laten trainen zodat er voor vervolgimplementaties minder afhankelijkheid is van de chatbot leverancier. De beide projecten zijn Agile uitgevoerd.

IBM Watson Explorer & Content Analytics: van Idee naar Implementatie

Na een gesprek met een tweetal klantfeedback analisten, realiseerde ik me dat hun werkwijze enorm arbeidsintensief was en erg afhankelijk van IT. Op basis van mijn kennis van IBM Watson Explorer & Content Analytics heb ik voorgesteld om een on-the-job training te realiseren. Samen met een IBM consultant hebben de klantfeedback analisten hun ongestructureerde data geanalyseerd en geconcludeerd dat deze tool enorme verbeteringen en tijdsbesparingen zou kunnen op leveren. Vervolgens is de implementatie van deze tool gestart en werken zij hier nu naar volle tevredenheid mee. 

De resultaten heb ik gedeeld en tevens ben ik actief op zoek gegaan naar andere afdelingen die baat zouden kunnen hebben bij het gebruik hiervan.

  

Pepper Robot: van Idee, Aanschaf naar Implementatie

Eind 2016 ontstond bij mij het idee om een Pepper Robot aan te schaffen en hier als Rabobank ervaring mee op te gaan doen. Vervolgens is de robot aangeschaft en heb ik een interne wedstrijd uitgezet waarbij medewerkers hun ideeën konden delen over de inzet van een robot binnen de organisatie. Daarna hebben we een selectie gemaakt van de drie beste use cases en hebben we de robot binnen twee maanden zowel bij de receptie van Rabobank als op een aantal basisscholen ingezet.

Enterprise Crowdsourcing: van Idee tot Uitvoering van het onderzoek en de Creatie van een AI model

In samenwerking met de TU Delft en IBM Center of Advanced Studies (CAS) ben ik een onderzoek gestart waarbij we de medewerkers van de Rabobank hebben ingezet om via een app op hun mobiele telefoon teksten te annoteren. Op basis van de geannoteerde teksten, is vervolgens een AI model gebouwd en is onderzocht welke gamification techniek  leidt tot de grootste betrokkenheid van medewerkers.  De Master Thesis ''Gamification in Enterprise Crowdsourcing '' over dit onderzoek is met een 9,5 beoordeeld: https://repository.tudelft.nl/islandora/object/uuid%3A9833d7d1-3b38-46a6-92d1-eaa8711ef0c0

 

RPA & AI workshops en Presentaties:  Inspireren, Activeren en Kennisdelen

Binnen Rabobank heb ik voor zeer diverse groepen RPA & AI workshops en presentaties gegeven i.s.m. het RPA team. Gedurende de workshop werd ingegaan op wat RPA & Artificial Intelligence is en hoe het al binnen het vakgebied of de sector van de deelnemers wordt toegepast. Tot slot ging men zelf aan de slag met verschillende artificial intelligence toepassingen en werd er gebrainstormd over het toepassen van RPA & AI in de eigen werkomgeving.

Ik heb onder andere workshops gefaciliteerd voor Inkoop, HR, Juridische zaken, accountmanagers en directies van lokale banken en gezondheidszorg experts.

Tevens heb ik een Data & AI evenement voor ruim 250 medewerkers georganiseerd met diverse sprekers uit het bedrijfsleven en de wetenschap.

 

Daarnaast heb ik op meerdere conferenties mijn ideeën en ervaringen met toegepaste AI gedeeld.

  • World of Watson (Oktober 2016, Las Vegas)
  • RPA & AI Summit (November 2016, Londen)
  • TechXLR8 AI & Machine Learning World (Juni 2017, Londen)
  • RPA & AI for Banking, Financial Services and Insurance (Juli 2017, Londen)
  • Big Data & Analytics for Financial Services (Juli 2017, Londen)
  • Robotics & AI Summit (September 2017, Amsterdam)
  • Chatbot Conference (Utrecht, April 2018)

 

Samenwerking met AI leveranciers, consultants en onderzoeksinstellingen: altijd opzoek naar de Win-Win

De afgelopen jaren heb ik naar volle tevredenheid samengewerkt met de volgende leveranciers:

  • IBM
  • Nuance
  • Microsoft
  • InterActive Robotics
  • Jibes
  • PA Consulting
  • Go Data Driven
  • KPN

Tevens heb ik o.a. de volgende partijen in diverse RFI's en RFP's ontmoet:

  • Artificial Solutions
  • HPE

 

Daarnaast heb ik met de TU Delft, Universiteit van Utrecht en IBM Center of Advanced Studies samengewerkt aan verschillende onderzoeken.